Z karta

Z karta

Z karta yra antroji jauniausia karta, esanti tarp tūkstantmečių ir alfa kartų. Kaip ir kiekviena karta, Z kartos elgesys lemiamas tuo, kaip jie užaugo. Šiandienos jauni žmonės augo šešėlyje, kurį apima klimato kaita, pandemijos uždarymas ir ekonomikos krizės baimė. Pirmieji Z kartos žmonės gimė, kai internetas tik pradėjo plisti, o jie vadinami „skaitmeniniais gimtinės gyventojais“, nes jie yra pirmoji karta, užaugusi su internetu kaip kasdienio gyvenimo dalimi. Ši karta apima plačią spektrą amžių: vyriausieji Z kartos žmonės turi darbą ir hipoteką, o jauniausieji yra dar nepilnamečiai. Pasaulio mastu Z kartos populiacija sparčiai auga ir iki 2025 m. jie sudarys ketvirtadalį Azijos ir Ramiojo vandenyno regiono gyventojų. Tęskite skaityti, kad sužinotumėte, kas yra tipiška Z karta ir kas formuoja jų elgesį.

Kas yra karta?

Be abejonės, esate susipažinęs su kartų sąvoka, susijusia su jūsų šeimos nariais – seneliais, tėvais, vaikais ir vaikų vaikais. Tačiau kiekvienas iš jų taip pat priklauso savo bendraamžių kategorijai, suskirstytai pagal gimimo laiką ir patirtis. Socialiniai mokslininkai jau daugelį metų tyrinėja kartas – teoriškai ir praktiškai. Prieš porą šimtmečių tokių mąstytojų kaip Augustas Comte’as pabrėžė, kad kartų kaita yra socialinių pokyčių variklis. Kiekviena karta, įžengianti į naują gyvenimo etapą daugiau ar mažiau tuo pačiu metu, yra pulsas, kuris kuria visuomenės istoriją.

Dideli istoriniai įvykiai taip pat gali formuoti kiekvienos kartos požiūrį ir dažnai atsispindi jų pavadinime. Pavyzdžiui, prarastoji karta buvo pavadinta dėl negalavimo ir nusivylimo, kuriuos patyrė žmonės, išgyvenę Pirmąjį pasaulinį karą. Vėliau Didžioji karta buvo pavadinta dėl didvyriškos aukos, kurios daugelis paaukojo per Antrąjį pasaulinį karą. Jų vaikai, gimę netrukus po karo, vadinami kūdikių bumo vaikais; jų požiūrį savo ruožtu nuspalvino Vietnamo karas ir septintojo dešimtmečio socialiniai sukrėtimai. Neseniai tūkstantmečių pasaulėžiūrą paveikė Rugsėjo 11-osios išpuoliai ir interneto plitimas.

Tačiau verta paminėti, kad tai yra apibendrinimai, nes kiekviena kartą sudaro daugybė individualių žmonių, turinčių savo nuomonę, vertybes, elgesį ir ateities planus. Kai kuriems socialiniams mokslininkams netgi kyla abejonių, kad kartų tyrimas gali painioti tai, kas motyvuoja žmones individualiu lygmeniu. Todėl kartų teorija turėtų būti suprantama kaip mąstymo apie visuomenę būdas, o ne kaip absoliuti tiesa.

Kuo išskirtinė Z karta?

Z karta, arba „Gen Zers“, yra žinoma dėl to, kad yra pirmoji tikra skaitmeninių vietinių gyventojų karta. Jie dažnai naudojasi internetu, kad galėtų atlikti darbą, apsipirkti, susitikti su draugais ir prisijungti prie socialinių tinklų. Ypač Azijoje jie gali praleisti šešias ar daugiau valandų per dieną savo telefonuose. Jie taip pat dažnai naudojasi internetu, kad gautų informaciją, pavyzdžiui, apie produktus, kuriuos nori nusipirkti, ar apie naujausias naujienas. Užaugę su socialine žiniasklaida, „Z karta“ labiau rūpinasi savo internetinėmis savybėmis nei ankstesnės kartos ir yra linkę naudoti anonimiškus kanalus ir mažiau laiko praleisti tiesioginėje internetinėje veikloje.

Z karta yra labai susijusi su technologijomis ir skaitmenine kultūra. Jie daug laiko praleidžia internete, ypač socialinės žiniasklaidos svetainėse, tokiuose kaip „TikTok“. Taip pat pastebima, kad kai kuriems Z kartos nariams yra sunku susidoroti su daugeliu pasaulio problemų, tokių kaip pasauliniai konfliktai, ekonominės krizės ir klimato kaita. Taip pat Z kartos nariai praneša apie didelę psichikos ligų paplitimą, kuris gali būti susijęs su socialinėmis ir ekonominėmis problemomis. Europietiškos kartos žmonės yra linkę mažiau stigmatizuoti žmones, sergančius psichikos ligomis, tačiau vis dar yra didelė psichikos ligų stigma.

Z karta išsiskiria savo idealizmu ir socialine sąmoningumu. Jie yra linkę būti labiau susipažinę su svarbiais visuomenės klausimais ir būti aktyvūs sprendžiant problemas, susijusias su klimato kaita, socialine ir ekonomine teisingumu bei įvairove. Tai reiškia, kad įmonės, kurios nori pasiekti šią kartą kaip savo klientus ar darbuotojus, turi atsižvelgti į jų aukštus standartus ir vertinimus. Be to, įmonės turi siekti didinti savo įvairovę ir įtraukti kilmės ir kitas mažumų grupes, kad patenkintų šios kartos reikalavimus dėl atstovavimo ir teisingumo. Tvarumas ir ekologinis poveikis yra dar du svarbūs klausimai, su kuriais susiduria Z karta, ir įmonės, kurios remiasi tvariais ir ekologiškais sprendimais, tikėtinai bus patrauklios šiai karta.

Kuo Zers kartos skiriasi nuo tūkstantmečių?

Tai tik keletas būdų, kaip Amerikos Z karta skiriasi nuo senesnių kartų. Taip pat svarbu paminėti, kad kultūra ir patirtis gali skirtis skirtingose šalyse ir regionuose. Bet vis dar galima pastebėti, kad Z karta yra labiau pripratusi prie technologijų ir interneto, daugiau susirūpinusi dėl klimato kaitos ir socialinės atskirties bei mažiau optimistiška dėl savo ateities galimybių. Taip pat jie yra politiškai ir socialiai aktyvesni, pasisako už įvairovę ir įtraukumą, ir dažnai naudoja socialinę žiniasklaidą kaip priemonę pasiekti savo tikslus ir reikalavimus.

Kokios yra Z kartos vertybės?

Z larta dažnai susiduria su finansinėmis problemomis, ypač dėl aukštųjų mokslų išlaidų ir darbo rinkos nestabilumo. Be to, jie yra labiau linkę rinktis tvarius produktus ir paslaugas, o ne vienkartinio naudojimo ir aplinkai kenksmingus variantus. Tai gali atsispindėti jų vartotojų elgesyje ir pasirinkimuose. Taip pat Z karta dažnai pasisako už socialinę teisingumą ir įsitraukia į socialinius judėjimus, kovojančius su rasizmu ir kitomis socialinėmis problemomis.