Amerikos smulkaus verslo administracijos duomenimis, šiuo metu yra maždaug 32,5 mln. mažų įmonių. Skaičius kiekvienais metais svyruoja, kai įmonės ateina ir išeina. Jei norite išlikti pelningi ir klestėti, turite turėti planą , ir judėti į priekį.
Verslo planas yra daug daugiau, nei padeda užtikrinti rizikos kapitalą, kai pradedate veiklą. Visą įmonės gyvenimą naudosite tvirtą verslo planą. Naudokite jį norėdami perorientuoti savo tikslus, atnaujinti atmintį apie augimo planus ir įgyvendinti rinkodaros tikslus. Pasidalykite savo planu su darbuotojais, akcininkais ir investuotojais ir peržiūrėkite jį, kad sužinotumėte, ar reikia atlikti pakeitimus.
Tvirtas verslo planas gali padėti sėkmingai pradėti, valdyti ir plėsti savo verslą. Tačiau kokios yra savybės, dėl kurių verslo planas yra daugiau nei dokumentas? Ko reikia norint parašyti tvirtą verslo planą?
Kokios yra puikaus verslo plano savybės?
Puikus planas tinka jūsų įmonei ir išlaiko visus tame pačiame puslapyje. Jame nėra daug dviprasmybių, o viskas surašyta tvarkingai ir lengvai įsisavinama.
Verslo plano formatas gali būti beveik toks pat svarbus kaip jame esantys žodžiai, todėl naudokite ženklelius, antraštes, paryškintą šriftą ir kitas gudrybes, kad skaitytojas sudomintų.
Nesvarbu, ar jau esate parašęs verslo planą ir norite jį iki galo redaguoti, ar reikia pradėti nuo nulio, kiekvienam tvirtam planui būdingos šešios savybės.
Aiški kalba
Gali kilti pagunda mesti daugybę pramonės žargono, kad parodytumėte savo žinias apie savo nišą. Deja, dauguma skolintojų nežino, ką turite omenyje. Daug geriau laikytis kalbos, kurią supranta visi. Niekada nežinai, su kuo reikės pasidalinti savo verslo planu.
Kelis kartus perskaitykite planą, kad būtų aiškumo ir rašybos klaidų. Skaitykite garsiai, kad galėtumėte „išgirsti“ žodžius. Tardami žodžius pastebėsite nepatogią frazę. Niekada negalite per daug žiūrėti į planą. Vienas asmuo gali pastebėti tam tikrą rašybos klaidą, o kitas mato gramatines klaidas.
Gaukite atsiliepimų iš savo darbuotojų, šeimos narių, mentoriaus ir draugų. Neprivalote laikytis kiekvieno pasiūlymo, bet turėtumėte atsižvelgti į tai, ką visi sako, ir pasirinkti dalykus, kurie labiausiai tinka jūsų verslo modeliui.
Pažvelkite į verslo planą ne pramonės akimis. Ar viskas turi prasmę? Ar yra kokių nors frazių, kurias gali tekti sustoti ir pažiūrėti? Jūs nenorite, kad skaitytojas būtų išmestas iš teksto srauto.
Darbuotojų pripažinimas
Jūsų verslo plane turėtų būti darbuotojų pripažinimo išdėstymas. Stiprios darbo vietos kultūros kūrimas yra naudingas jūsų prekės ženklui įvairiais būdais, pavyzdžiui, sukuria darbuotojų lojalumą ir išlaiko geriausius žmones. Įmonei sunku klestėti ir augti nekreipiant dėmesio į savo darbuotojus.
Kai darbuotojai gauna pripažinimą už savo pasiekimus, jie yra 82% laimingesni savo darbu. Jie pralenks įmonės darbuotojus be puikios kultūros plano. Jei dar nesate tikri, kokia turėtų būti jūsų įmonės kultūra, tiesiog pasižymėkite dalykus, kurie jums patiko savo mėgstamose darbo vietose.
Realūs tikslai
Nors jums gali patikti valdyti kelių milijardų dolerių vertės konglomeratą, dauguma mažų įmonių išlieka palyginti mažos. Tai nereiškia, kad negalite pasiekti didelės sėkmės kaip smulkaus verslo savininkas, tačiau įsitikinkite, kad jūsų tikslai yra pasiekiami.
Apskaičiuodami galimus pajamų skaičius, atkreipkite dėmesį į tai, ką kiti jūsų pramonės atstovai uždirba per metus. Galbūt jums pavyks tai viršyti 10 proc., tačiau manyti, kad uždirbsite keturis kartus daugiau nei artimiausias konkurentas, gali būti nelabai realu.
Jei užsibrėžsite per daug aukštus tikslus, tai taip pat gali pakenkti jūsų galimybėms užsitikrinti finansavimą. Tiems, kurie svarsto galimybę investuoti į jūsų verslą, gali atrodyti, kad visiškai nesuprantate tipiškų jūsų pramonės pajamų.
Puiki misija
Geriausi verslo planai nusako jūsų įmonės tikslą. Kodėl iš pradžių pradėjote verslą ir kaip paliksite savo pėdsaką prekės ženkle?
Pavyzdžiui, nedidelė kraštovaizdžio tvarkymo įmonė, vadinama Massey Services, savo tinklalapyje dalijasi savo misija. Jų bendras tikslas – visiškas klientų pasitenkinimas. Visa kita jų pareiškime jų tinklalapyje yra susijusi su šia filosofija. Jie taip pat nori užmegzti ilgalaikius santykius, nori, kad žmonės jais pasitikėtų, ir vertina tiesą bei sąžiningumą.
Kai turite tvirtą misijos pareiškimą, tai lemia visa kita, ką darote. Jei daugiausia dėmesio skirsite santykių kūrimui, sukursite įmonės kultūrą, pagrįstą bendravimu su darbuotojais. Jūsų misija gali būti neabejotinai tai, kas jūsų įmonėje nesikeičia.
Rezultatų metodika
Įsitikinkite, kad jūsų verslo planas turi galimybę stebėti rezultatus laikui bėgant. Pateikite bet kokių faktų ir skaičių metodiką, naudojamą apskaičiuojant pajamas arba jūsų išlaidas. Tada karts nuo karto patikrinkite šias prielaidas, kad įsitikintumėte, jog atliekate tinkamus ritmus.
Pavyzdžiui, jei planuojate pasiekti tam tikrą pajamų lygį iki pirmųjų metų pabaigos, kaip galite jas suskirstyti į ketvirčius, mėnesius ir savaites? Koks yra geriausias būdas užtikrinti, kad pasieksite savo tikslus?
Negalite taisyti klaidų ar koreguoti, jei nežinote, kur esate kelionėje. Atkreipkite dėmesį į tai, kaip greitai prekės ženklas juda link tikslų ir prireikus atlikite pakeitimus.
Marketingo strategijų pagrindas
Kaip planuojate skleisti žinią apie savo prekės ženklą? Turite turėti rinkodaros strategiją, atitinkančią jūsų biudžetą ir jūsų, kaip prekės ženklo, filosofiją. Galbūt planuojate dirbti tik su internetiniais influenceriais. Kiek skirsite į biudžetą influencerių rinkodarai?
Skirkite laiko išsiaiškinti, kas yra jūsų tikslinė auditorija, ir sukurkite pirkėjų asmenybes, atstovaujančias vidutiniam asmeniui, kuris pirks iš jūsų. Nors gali tekti retkarčiais keisti savo asmenybes, iš pradžių tvirtas planas padės susitvarkyti ir pritraukti naujų klientų.
Išsiaiškinkite, kiek išleisite internete ir neprisijungę rinkodaros pastangoms. Kur galite pasiekti savo vidutinį klientą? Ar jie daugiausia bendrauja „Facebook“? Jei taip, didžioji jūsų biudžeto dalis gali būti skirta „Facebook“ skelbimams. Kita vertus, jei jie naudoja „TikTok“ ir retai lankosi „Facebook“, galbūt norėsite skirti daugiau laiko, energijos ir finansų auditorijos kūrimui naujesnėje platformoje.
Tai atitinka jūsų verslo poreikius
Geriausias jūsų įmonės verslo planas atsižvelgia į tai, kodėl jums pirmiausia reikia verslo plano. Ar ieškote finansavimo, naudojate informaciją, kad pagerintumėte vidaus veiklą, pristatytumėte savo koncepciją investuotojams, o gal praneštumėte apie savo tikslus darbuotojams?
Yra daug skirtingų priežasčių, kodėl naudosite verslo planą. Jie netinka visiems. Jūs netgi galite pastebėti, kad jums reikia priedų ar papildomų planų, kad atitiktų jūsų verslo poreikius bet kuriuo metu.
Jei savo planą ketinate panaudoti įmonėje, kad motyvuotumėte darbuotojus arba nesiektumėte savo tikslų, jums gali pakakti vieno puslapio plano. Taip pat galite naudoti trumpesnę versiją, kad išbandytumėte turimas idėjas ir sužinotumėte, kaip jos gali atitikti jūsų įmonės tikslus.
Kita vertus, tradicinis viso ilgio planas geriausiai tinka, jei jums reikia finansavimo iš banko arba norite pristatyti idėją išoriniam investuotojui. Taip pat galite naudoti ilgesnį planą, kad gautumėte atsiliepimų iš mentoriaus ar verslo trenerio.
Jūsų strategija yra reali
Neseniai atliktame „Gartner“ vykdymo spragų tyrime maždaug 40 % vadovų teigė, kad jų įmonės atskaitomybė ir vadovavimas nebuvo suderinti su vykdymo strategija. Jei jūsų verslo plane nenurodyta, kaip veikia verslas, gali būti per daug erdvės interpretacijoms, dėl kurių įmonėje kyla nesutarimų ir žmonės verčiasi dirbti vieni prieš kitus, o ne kaip vientisas vienetas.
Pradėkite užtikrindami, kad jūsų plane būtų galima pasiekti skirtingus veiklos etapus. Pavyzdžiui, jei dalijatės finansine prognoze, ar tai realu? Ar galite realiai pasiekti savo tikslus, remdamiesi dabartinėmis pajamomis? Jei per pastaruosius kelerius metus uždirbote 200 000 USD per metus pajamų, nesitikėkite, kad kitą ketvirtį padidės iki 400 000 USD. Sudarykite planą, kaip padidinti pajamas, bet tokiais žingsniais, kurie yra prasmingi ir pasiekiami.
Jums nereikia nerealaus plano. Įmonės vadovai ir darbuotojai bus tik nusivylę ir nusivylę, jei negalės pasiekti jokių plane numatytų tikslų.
Aiškiai įvardija prielaidas
Kai rašote verslo planą, galite neturėti visų atsakymų. Geriausiu atveju dalis informacijos yra prielaida, pagrįsta išoriniais duomenimis, ankstesniais rezultatais ir bet kokiais jūsų atliktais bandymais. Būs atvejų, kai padarysite klaidą savo vertinimuose.
Rašydami planą iš anksto nurodykite, kokios yra jūsų prielaidos. Ar manėte, kad šiais metais įmonės našumas padidės 10 proc., nes taip buvo per pastaruosius kelerius metus? Pasidalykite savo mintimis apie tai, kodėl manote, kad tai įmanoma, remiantis praeities veiksniais, tačiau taip pat aiškiai nurodykite, kad tai yra spėjimas. Tiesą sakant, įmonė gali viršyti arba viršyti šiuos lūkesčius.
Parodykite, kas yra prielaida, taip pat nurodykite, ką gali reikėti atnaujinti ar patobulinti po kelių mėnesių. Apsvarstykite šias sritis, kad galėtumėte dažnai apsilankyti, kad gautumėte atnaujinimų arba išsikeltumėte naujų tikslų.
Lengva bendrauti su tinkamais žmonėmis
Kas yra jūsų auditorija? Žinodami, kas peržiūrės jūsų verslo planus, galėsite juos sukurti tokiu formatu, kuriuo galėsite bendrinti su reikiamais žmonėmis. Atsižvelkite į tokius veiksnius kaip teksto nuskaitymas ir kaip jis atrodo įvairiais formatais, pvz., dokumentas ar PDF failas.
Su kuo juo dalinatės ir kaip jie tuo naudosis? Pavyzdžiui, jei įtrauksite kokių nors nuorodų, ar asmuo galės jas spustelėti ir eiti tiesiai į puslapį, į kurį norite patekti? Ar tikėtina, kad žiūrintysis perskaitys planą mobiliajame įrenginyje? Kaip gerai prisitaiko formatas?
Apsvarstykite, su kuo jį bendrinate ir kaip jie turės jį naudoti, kad įsitikintumėte, jog siūlote jį geriausiu formatu, kad jį galėtų peržiūrėti tas asmuo. Galbūt netgi norėsite išsaugoti savo verslo planą įvairiais formatais.
Atnaujinkite savo planą
Jūsų verslo planas nėra tai, ką vieną kartą parašote ir pamiršite. Norėdami, kad jūsų verslo modelis iš tikrųjų veiktų, turite į jį grįžti ir pamatyti, kur esate su savo prognozėmis ir tikslais. Kai pasieksite aukštas natas, pridėkite naujų tikslų ir planuokite juos nustatydami išmatuojamus tikslus.
Laikui bėgant jūsų verslo planas nebebus panašus į tą, kurį naudojote tą dieną, kai atidarėte savo įmonės duris. Tačiau misija greičiausiai išliks tokia pati, o tokie elementai kaip įmonės kultūra daug nepasikeis.