Skrydžiai oru bėgant metams gerokai pasikeitė – šiandienos keliavimas lėktuvu labai skiriasi nuo to, kaip žmonės skrido praėjusiame amžiuje. Nebeliko laikų, kai atvykstančius keleivius galėjai sutikti tiesiai prie vartų, kai lėktuvuose žmonės rūkydavo ar kai į saloną buvo galima įsinešti bet ką, ko tik norėjai. Pasikeitė ir bilietų kainos, tačiau ši kaita nestebina taip, kaip galėtume tikėtis. Pažvelkime, kaip per kelis dešimtmečius kito oro transporte kelionės kaina.
Kelionių lėktuvu kainos praeityje
Dar 1990 metais, remiantis oficialiais transporto sektoriaus duomenimis, standartinio skrydžio pirmyn-atgal kaina šalies viduje sudarė 288 JAV dolerius. Jei įvertintume infliaciją, tai būtų apie 554 doleriai šiandien. Lyginant su dabartinėmis kainomis, matome, kad vidutinė bilieto bazinė kaina 2018 metais siekė jau tik 340 dolerių. Kitų tyrimų duomenimis, tai reiškia, kad kaina už kiekvieną nuskristą mylią sumažėjo beveik 40 procentų.
Pridėjus lagamino mokesčius, kelionės bendrasis įkainis tuomet būtų siekęs apie 556 dolerius dabartine verte, o 2018 m. – vos 362 dolerius. Svarbu atkreipti dėmesį, kad šie skaičiai neapima valstybės nustatytų mokesčių ar rinkliavų ir buvo apskaičiuojami pagal 10 % parduotų oro linijų bilietų imtį. Tiesa, kainos per laiką kito nevienodai: nors iki 2011 metų jos beveik nuolat mažėjo, vėliau kurį laiką augo, o paskui vėl leidosi žemyn.
Ar šiandien skrydžiai iš tiesų pigesni?
Negalima vienareikšmiškai teigti, kad keliauti šiais laikais pigiau. Didžiausia priežastis, kodėl bilietų kainos dabar skamba mažiau nei prieš tris dešimtmečius, – tai, kad šiandien į standartinį bilietą dažniausiai įskaičiuota tik būtiniausia: sėdima vieta ir kelionės paslauga.
Anksčiau už tą pačią bilieto kainą keleiviai gaudavo daugiau privalumų – platesnes sėdynes, nemokamą maitinimą, didesnį bagažo kiekį be papildomų mokesčių. Prieš kelis dešimtmečius ekonominės klasės vietos net buvo panašios į dabartinę verslo klasę. Šiandien daugelį paslaugų reikia užsisakyti (ir susimokėti) papildomai, todėl bendra kelionės kaina dažnai gali būti didesnė nei atrodo iš pirmo žvilgsnio, net jei pats bilietas kainuoja mažiau nei anksčiau.
Kainų kitimo priežastys
- Oro linijos įtraukia vis mažiau papildomų paslaugų į bazinį bilietą.
- Kiekvienas papildomas patogumas, pvz., vieta kojoms ar užkandžiai lėktuve, dažniausiai apmokestinami atskirai.
- Bagažo mokesčiai įprastai nėra įtraukti į pradinę kainą ir kelia galutinį kelionės biudžetą.
- Laikui bėgant keitėsi ir pačių lėktuvų salonų konfigūracija: sėdynės tapo siauresnės ir arčiau viena kitos.
Kaip keičiasi keliautojų patirtis
Bėgant metams keičiasi ne tik oro kelionių kainos, bet ir pati skrydžio patirtis. Dabar dažniau svarmu pasirinkti bilieto tipą ar papildomas paslaugas pagal savo poreikius ir skiriamas lėšas. Įprasta tikėtis mažiau komforto už įsigytą pagrindinį bilietą, nei galėjome tikėtis prieš kelias dešimtis metų. Vis dėlto, skrydis oru – vis dar greičiausias ir patogiausias būdas pasiekti daugelį pasaulio vietų.