Baudos už važiavimą per raudoną šviesą Lietuvoje ir rizikos

Baudos už važiavimą per raudoną šviesą Lietuvoje ir rizikos

Važiavimas per raudoną šviesoforo signalą – dažnas ir pavojingas kelių eismo taisyklių pažeidimas, galintis sukelti skaudžias pasekmes ne tik vairuotojui, bet ir kitiems eismo dalyviams. Šis pažeidimas užtraukia ne tik administracinę atsakomybę bei baudą, bet ir reiškia didelę grėsmę saugumui. Straipsnyje apžvelgsime, ką reiškia važiavimas per raudoną šviesą, kokios taikomos baudos Lietuvoje bei pasaulyje, kokios yra pagrindinės rizikos, dažniausi mitai apie šį pažeidimą, taip pat pateiksime naudingų rekomendacijų, kaip išvengti panašių situacijų kelyje.

Kas laikoma važiavimu per raudoną šviesoforo signalą?

Pagal Lietuvos kelių eismo taisykles (KET), raudonas šviesoforo signalas žymi, kad eismo dalyviams, išskyrus išimtinius atvejus (pvz., specialias tarnybas su įjungtais švyturėliais), draudžiama įvažiuoti į sankryžą ar kirsti reguliuojamą perėją. Pažeidimas užfiksuojamas tada, kai transporto priemonė įvažiuoja už sustojimo linijos degant raudonam signalui. Kai kuriomis aplinkybėmis išimtis taikoma, jei transporto priemonė jau buvo įvažiavusi į sankryžą degant geltonam signalui ir ji negali būti saugiai sustabdyta.

Šiuo aspektu labai svarbu atkreipti dėmesį, kad net ir sustojus prie pačios sustojimo linijos ar už jos, jeigu bent automobilio dalis kerta liniją – pažeidimas gali būti fiksuojamas tiek automatinėmis kameromis (kiek tai technologiškai įmanoma), tiek kelių policijos pareigūnais. Automatinės stebėjimo priemonės ir vis modernėjančios eismo stebėjimo sistemos Lietuvoje, kaip ir visoje Europoje, leidžia užtikrinti didesnį pažeidimų išaiškinamumą ir eismo saugumo kontrolę.

Kokios baudos skiriamos už važiavimą per raudoną šviesą Lietuvoje?

Teisinis reglamentavimas

Lietuvoje administracinę atsakomybę už šį pažeidimą numato Lietuvos administracinių nusižengimų kodeksas (ANK). Pagal ANK 417 straipsnį, už šviesoforo signalų arba reguliuotojo nurodymų nepaisymą skiriamos piniginės baudos, o kai kuriais atvejais ir papildomos sankcijos.

Baudų dydžiai ir galimos pasekmės

  • Už pirmą kartą padarytą pažeidimą paprastai skiriama nuo 60 iki 90 eurų bauda.
  • Jei nustatoma, kad pažeidimas padarytas antrą ar daugiau kartų per pastaruosius metus, bauda gali siekti iki 140 eurų.
  • Kartais, atsižvelgiant į situacijos pavojingumą ar sukeltas pasekmes, papildomai gali būti skiriama teisės vairuoti atėmimas nuo 1 iki 6 mėnesių.
  • Jei dėl šio pažeidimo įvyksta eismo įvykis ar sužalojama žmonių, taikomos griežtesnės bausmės ir baudžiamoji atsakomybė.

Svarbu pabrėžti, kad nusižengimai, užfiksuoti automatizuotomis sistemomis (pvz., kameromis), paprastai nesukelia tiesioginio teisės vairuoti atėmimo, tačiau daugkartiniai pažeidimai gali lemti nuobaudų sankaupas, kas nulemia vairuotojo pažymėjimo sustabdymą.

Važiavimo per raudoną šviesoforo signalą pavojus

Pasekmės saugumui

Važiavimas per raudoną šviesą laikomas vienu pavojingiausių eismo taisyklių pažeidimų. Pasak Europos Komisijos ir nacionalinių kelių saugumo organizacijų, būtent šis pažeidimas dažniausiai lemia skaudžias sankryžų avarijas: priekinio šoninio kontakto, vadinamųjų T tipo arba kampinių susidūrimų, kurių pasekmės itin skaudžios dėl staigaus smūgio ir sumažintų galimybių laiku sureaguoti abiem eismo dalyviams.

  • Pagal Lietuvos Respublikos policijos departamento duomenis, apie 13 proc. visų avarijų sankryžose yra susijusios su važiavimu per raudoną šviesą.
  • Panaši situacija stebima ir Europos mastu – tokios avarijos dažniausiai pasibaigia sunkiais sužalojimais, nes transporto priemonės susiduria didžiu greičiu ir iš netikėtos pusės.

Nebenkinčia eismo saugumo gerinimo tikslais vis dažniau diegiamos papildomos kameros, šviesoforų signalų ryškumą ir matomumą gerinančios technologijos bei pažangūs automatinio stabdymo sprendimai, tačiau pagrindinis vaidmuo išlieka vairuotojo atsakomybei ir budrumui.

Baudos už važiavimą per raudoną šviesą Europoje ir pasaulyje

Lietuva nėra išimtis, taikydama baudas už raudono šviesoforo signalo nepaisymą – principas analogiškas daugelyje Europos Sąjungos šalių, nors baudų dydžiai ir teisės vairuoti atėmimo sąlygos gali gerokai skirtis.

  • Vokietijoje už tokį pažeidimą skiriama 90–200 eurų bauda, grėstų 1 balo įrašymas į eismo pažeidimų registrą, o pasekmės sunkėja, jei dėl pažeidimo kilo avarija.
  • Prancūzijoje ši bauda gali siekti 135 eurus, papildomai skiriama 4 balų atėmimas iš 12 balų sistemos.
  • Jungtinėje Karalystėje už tokį nusižengimą gali būti skirta iki 100 svarų sterlingų bauda bei 3 balų nuobauda, o nusižengimo kartojimas gresia teisės vairuoti atėmimu.
  • JAV kai kuriuose valstijose baudos yra griežtesnės – priklausomai nuo valstijos, jos gali siekti net kelis šimtus dolerių, neretai papildomai skiriamas draudimo poliso įmokų padidinimas.

Šie pavyzdžiai rodo, kad eismo sauga laikoma labai svarbia tiek nacionaliniu, tiek tarptautiniu lygiu, o raudono šviesoforo signalo nepaisymas – rimtu, griežtai baudžiamu pažeidimu.

Mitos ir klaidingi įsitikinimai apie važiavimą per raudoną šviesą

Vairuotojų tarpe vis dar paplitę keli gajūs mitai, kurie gali pastūmėti rizikingam elgesiui ir didinti pažeidimų skaičių.

  • Mitas: „Jei naktį, kai eismas minimalus, nieko nėra sankryžoje, galima važiuoti per raudoną.“
    Faktas: Važiavimas per raudoną visada draudžiamas, nes nenumatytas pėsčiųjų ar kitų eismo dalyvių pasirodymas gali sukelti avariją ir, be to, stebėjimo sistemos fiksuoja pažeidimus visą parą.
  • Mitas: „Jei važiavau vos užsidegus geltonam – pažeidimo nėra.“
    Faktas: Geltonas signalas signalizuoja, kad reikia sustoti, išskyrus atvejus, kai sustabdyti transporto priemonę būtų nesaugu. Įvažiavus į sankryžą jau degant raudonam – pažeidimas fiksuojamas.
  • Mitas: „Kameros visada atleidžia važiuojančius per raudoną, jei nebuvo sukelta avarija.“
    Faktas: Automatinės kameros užfiksuoja faktą – avarija nėra būtina nuobaudoms skirti.

Rekomendacijos vairuotojams

Kaip išvengti pažeidimų?

Norint išvengti nemalonių pasekmių ir prisidėti prie eismo saugumo, rekomenduojama nuosekliai laikytis kelių eismo taisyklių. Vos keletas paprastų, bet labai svarbių patarimų:

  • Iš anksto stebėkite šviesoforų signalus ir būkite pasiruošę laiku sustoti, ypač artėjant prie sankryžos ar perėjos.
  • Neskubėkite „pagauti žalią šviesą“ – jeigu abejojate, ar spėsite pravažiuoti, geriau sustokite.
  • Visada vairuokite budriai ir koncentruotai, venkite išsiblaškymo (mobiliojo telefono ar kitų prietaisų naudojimo).
  • Gerbkite kitus eismo dalyvius: pėstieji, dviratininkai ir motociklininkai yra itin pažeidžiami susidūrus sankryžose.
  • Nesivelkite į ginčus ar improvizacijas su šviesoforų veika ir visada įvertinkite, jog šviesoforų reguliavimo tikslas – užtikrinti visų saugumą, o ne suvaržyti vairuotojų teises.

Atminkite, kad visose abejotinose situacijose pirmenybę turėtų teikti saugumas, net jei situacija atrodo visiškai aiški ar eismas minimalus – situacijos kelyje gali kisti akimirksniu.

Specialios situacijos ir išimtys

Pagal Lietuvos teisinį reglamentavimą, kai kurioms tarnyboms – gaisrinėms, greitajai medicinai, policijai ir kitoms specialiosioms tarnyboms – leidžiama, esant išskirtinėms aplinkybėms (pvz., naudojant švyturėlius ir garso signalus), nesilaikyti kai kurių eismo reguliavimo taisyklių, kai tai būtina gyvybei, sveikatai ar turtui išgelbėti. Tačiau ši išimtis niekada netaikoma privatiems vairuotojams be teisės naudoti minėtų signalų.

Kita išimtis yra tada, kai geltonas šviesoforo signalas užsidega tada, kai transporto priemonė yra taip arti sankryžos, kad staigus sustojimas būtų pavojingas eismo saugai – tuomet leidžiama užbaigti manevrą ir išvažiuoti sankryžą pagal taisyklių numatytus atvejus.

Išvados

Važiavimas per raudoną šviesoforo signalą – dažnas ir pavojingas pažeidimas, nuosekliai baudžiamas tiek Lietuvoje, tiek daugumoje pasaulio šalių. Griežtai laikantis kelių eismo taisyklių ne tik išvengiama nuobaudų, bet, svarbiausia, prisidedama prie bendro eismo saugumo ir gyvybių apsaugos. Rekomenduojama nuolat gilinti žinias apie KET, sekti pakeitimus ir vadovautis atsakingo vairavimo principais – tai padeda išvengti nemalonių baudų, žalos savo ir kitų sveikatai ar net gyvybei.

Saugus eismas – visų atsakomybė.