Ar kada nors pagalvojote, kas vyksta su laiškais ar siuntomis, kurie nepasiekia gavėjo? Kartais paštas grįžta siuntėjui, jei ant voko yra nurodytas grąžinimo adresas. Tačiau neretai pasitaiko, kad siuntos neturi jokių grąžinimo duomenų. Tokiu atveju paštui tenka spręsti, ką daryti su neįteikta korespondencija.
Priežastys, kodėl laiškai iki jūsų nenukeliauja
Laiškai ir siuntos gali būti nepristatyti dėl įvairiausių priežasčių. Kartais adresas būna sunkiai įskaitomas, trūksta pašto ženklų arba gavėjas jau nebegyvena nurodytu adresu. Tokiais atvejais, jei matomas siuntėjo adresas, siunta yra grąžinama siuntėjui. Tačiau jei toks adresas nenurodytas, prasideda visas procesas, kaip elgtis su “bešeimininke” pašto siunta.
Pašto „dingusių“ laiškų tvarkymo istorija
Pirmą kartą didelė problema dėl nepristatytų laiškų iškilo dar XVIII a. Prieš daugiau nei du šimtus metų įkūrus oficialią pašto tarnybą, buvo įsteigtas specialus padalinys tokiems bešeimininkiams ir negrąžinamiems laiškams tvarkyti. Iš pradžių tokie laiškai buvo vadinami „negyvais laiškais“, bet vėliau padalinio pavadinimas buvo pakeistas į Pašto atkūrimo centrą. Taip siekta pabrėžti pagrindinį tikslą – surasti būdą, kaip laišką grąžinti siuntėjui arba gavėjui, jei tik įmanoma.
Kaip šiandien elgiamasi su neįteikta siunta?
Šiuolaikinėje pašto sistemoje likimas, koks laukia nepristatytos siuntos, priklauso nuo pačios siuntos pobūdžio. Dažniausiai vietiniai pašto skyriai bando grąžinti tokias siuntas siuntėjui, jei informacija yra skaitytina. Jeigu to padaryti nepavyksta, laiškai ar siuntos persiunčiamos į specialų Pašto atkūrimo centrą. Šis padalinys prilygsta paštui „radiniams ir pamestiems daiktams“.
Kokios siuntos laikomos vertingomis?
Nusistovėję tam tikri kriterijai – pavyzdžiui, jei siuntos vertė nesiekia 25 dolerių, tokia korespondencija (kaip atvirukai, reklaminiai leidiniai ar politiniai pranešimai) dažniausiai nėra laikoma vertinga, todėl paprasčiausiai sunaikinama ar perdirbama.
Tuo tarpu daiktai, kurie, manoma, gali būti svarbūs ar vertingi, saugomi kurį laiką. Per tą laiką savininkas gali pateikti prašymą atgauti dingusią siuntą. Jei per nustatytą laiką niekas nesusisiekia, vertingos siuntos galiausiai keliauja į aukcioną, kuriame gali būti parduotos.
Kaip ieškoma būdo, kam priklauso siunta?
Pašto darbuotojai atkūrimo centre neretai atlieka detektyvinį darbą – jie atidaro ir kruopščiai peržiūri turinį, ieškodami ženklių, pagal kuriuos būtų galima nustatyti siuntėją ar gavėją. Tik tada, kai jokių duomenų nepavyksta rasti, priimami tolimesni sprendimai dėl siuntos likimo.
Kiek siuntų sugrįžta pas adresatus?
Kasmet į atkūrimo centrą perduodami milijonai siuntų. Tačiau tik maža jų dalis suranda kelią atgal pas siuntėją ar gavėją. Skaičiai rodo, kad pavyksta atsekti ir sugrąžinti kiek daugiau nei kas penktą vertingą siuntą, kuri buvo detaliai ištirta. Kita didžioji dalis arba realizuojama aukcionuose, arba paprasčiausiai sunaikinama ar perdirbama.
Ar galima ieškoti pradingusios siuntos?
Jeigu pastebėjote, kad jūsų išsiųstas laiškas ar siunta nesiekia gavėjo, galima kreiptis į paštą ir užpildyti specialią paieškos formą ar pretenziją. Tokiu būdu padidėja tikimybė, kad jūsų siunta bus surasta, ypač jei ji laikoma vertinga ir pateko į atkūrimo centrą.