Neretai net nesusimąstome, kodėl automobilių arba autobusų langų pakraščiuose matomos mažos juodos dėmelės. Jos iš pirmo žvilgsnio atrodo tik kaip dizaino detalė, bet iš tiesų turi aiškią paskirtį.
Kaip atsirado juodi langų kraštai
Nuo 6-ojo dešimtmečio automobilių gamybos technologija smarkiai pasikeitė. Jei seniau langus laikydavo metaliniai rėmai, vėliau jų vietą užėmė specialūs klijai. Tokia konstrukcija tapo patikimesnė, tačiau patys klijai išliko dalinai matomi ir neestetiški. Todėl aplink automobilių langus pradėti dažyti tvirti keraminiai dažai, kurie slepia klijų sluoksnį.
Šiuos juodus dažus, dar vadinamus „fritais“, įkaitina aukštoje temperatūroje, kad jie tvirtai priglustų prie stiklo. Rezultatas – itin patvarus ir praktiškai nepažeidžiamas kraštas, kuris kartu padeda langą laikantį klijų sluoksnį apsaugoti nuo pažeidimų.
Kodėl stiklo kraštus puošia mažos juodos dėmelės
Juodų dėmelių juosta nėra atsitiktinė – ji padeda pereiti nuo masyvios juodos kraštinės prie visiškai skaidraus stiklo. Šios dėmelės klijuojamos tam tikra tvarka – jos po truputį mažėja ir retėja artėjant prie pagrindinės lango dalies. Toks „perėjimas“, vadinamas pusiau toniniu raštu, stipriai sumažina vizualinį kontrastą ir atrodo daug estetiškiau nei aštri juoda kraštinė prie skaidraus stiklo.
Be estetikos, polka tipo dėmelės atlieka ir praktinę funkciją – tolygiau paskirsto karštį. Kaitinant automobilio stiklą, kraštuose esantys juodi dažai įkaista greičiau nei likęs paviršius. Būtent smulkios dėmelės leidžia šilumą pereiti tolygiau, taip mažindamos tikimybę, kad stiklas betiksliai suskeldės ar išlinktų nuo temperatūrų skirtumų.
Juodųjų dėmelių nauda važiuojant
Langų kraštuose esanti danga ne tik saugo konstrukciją, bet ir užtikrina aiškų matomumą bei lango ilgaamžiškumą. Tinkamai sukurta perėjimo zona sumažina atspindžių ir akinimo pavojų, todėl vairuoti tampa saugiau. Taip net ir mažiausios detalės, atrodo, paprastos išvaizdos, prisideda prie komforto kelionėje.