Visiems gerai žinomi auksiniai arkai jau tapo globalaus greitojo maisto simboliu. Milijonai žmonių kasdien užsuka čia papietauti ar užkasti – iš viso per daugiau nei 38 000 restoranų visame pasaulyje aptarnaujama per 63 milijonus klientų per dieną. Tad natūralu, kad kyla klausimas: ar didelis klientų srautas reiškia ir įspūdingas pajamas?
Kiek uždirba populiariausias greito maisto tinklas?
2024 metais šis pasaulinis tinklas pasiekė 26 milijardų dolerių pelną – daugiau nei 10 milijardų iš jų sugeneravo vien Jungtinėse Valstijose veikiantys restoranai. Šie rodikliai atspindi įmonės mastą: šiandien jos pelnas tarsi nutolęs nuo pirmųjų žingsnių 1940-aisiais, kai uždirbta suma nesiekė ir ketvirčio milijono, o mėsainis kainavo vos 15 centų.
Kaip veikia franšizių modelis?
Didžioji dalis šio tinklo restoranų – net 95 procentai – priklauso nepriklausomiems savininkams, žinomiems kaip franšizės gavėjai. Statistiškai vidutinė tokia maitinimo vieta per metus sugeneruoja daugiau kaip 3,5 milijono dolerių pajamų. Visgi ši suma gali kisti priklausomai nuo vietos ir individualios sėkmės.
Investicijos pradžioje – nemenkos
Nusprendus atidaryti savo restoraną, reikia pasiruošti ženklioms išlaidoms – pradinė investicija svyruoja nuo 1,5 iki 2,6 milijono dolerių. Be to, mažiausiai 700 tūkstančių reikia turėti asmeninių, nepasiskolintų lėšų, o darbo apyvartai – bent 100 tūkstančių. Įsigyjant naują restoraną, savininkas turi padengti 40% visos sumos savo lėšomis, o perkant jau veikiantį – 25%.
Pagrindinės pajamų srauto kryptys
Pagrindinis šio milžiniško tinklo pajamų saltinis – franšizavimas. Įmonė ne tik suteikia teisę naudoti savo prekės ženklą, bet ir dažnai pati valdo pastatus, kuriuose įrengti restoranai. Tokiu būdu tinklas tampa ir labai pelningu nuomotoju.
Didžiąją pajamų dalį – net 95 % – bendrovė gauna iš franšizės turėtojų valdomų restoranų. Paprasčiausias modelis, kuomet franšizės gavėjas moka ir nuomos, ir autorinius mokesčius, sudaro apie pusę šio pelno. Šiek tiek mažiau – apie 20% – sudaro tos franšizės, kur nuoma nebemokama, o likusi dalis ateina iš tarptautinių partnerių bei bendrovių nuosavybės pelno.
Nuosavi restoranai – tik maža dalis
Įmonė tiesiogiai valdo tik maždaug 5% savo restoranų, tačiau iš jų gauna gan kuklią pelno dalį – vos apie 16%. Tuo tarpu iš franšizės pagrindu veikiančių restoranų pelnas siekia net 82%.
Kokia situacija pastaruoju metu?
Paskutiniais 2024 metų duomenimis, šio tinklo pajamos Jungtinėse Valstijose šiek tiek augo (vos 0,2%), tačiau pasauliniu mastu fiksuotas menkas – 0,1% – mažėjimas. Ketvirtąjį metų ketvirtį, pavyzdžiui, toje šalyje pardavimai kiek sumažėjo – net 1,4%. Tai didžiausias kritimas per pastaruosius kelerius metus ir ženklas, kad net tokios stiprios kompanijos susiduria su iššūkiais.
Kas lemia finansinius iššūkius?
Paskutiniu metu greitojo maisto sektorius pajuto ekonomikos lėtėjimo poveikį ir vartotojų norą maitintis sveikiau. Nebuvo išvengta ir kitų rimtų išbandymų:
- 2024 metais šalyje įvyko E. coli bakterijos protrūkis, kuris buvo susijęs su šio tinklo naudojamais svogūnais. Nors situacija jau suvaldyta, įmonė patyrė nemažai iššūkių valdant krizinę komunikaciją ir užtikrinant maisto saugą.
- Kiaušinių trūkumas ir pakilusios kainos paveikė daugelio greito maisto restoranų pelningumą. Visgi šis tinklas nusprendė nesekti konkurentų pavyzdžiu ir nepridėjo papildomo mokesčio už šį ingredientą, nors kai kurie rinkos dalyviai tą padarė reaguodami į paukščių gripo keliamus sunkumus.
Kokių pokyčių tikėtis ateityje?
Stebint rinką akivaizdu, kad viena didžiausių greito maisto kompanijų nuolat ieško būdų, kaip prisitaikyti prie besikeičiančių vartotojų poreikių ir aplinkos. Inovacijos, technologijų diegimas aptarnavimo procesuose bei dinamiška reakcija į rinkos pokyčius išlieka pagrindiniais plėtros krypties akcentais. Tinklas ir toliau aktyviai prognozuoja bei formuoja greitojo maisto sektoriaus ateitį pasaulyje, siekdamas išlikti svarbus bei pelningas.











