Ar kada nors, sėdėdami lėktuve, atkreipėte dėmesį į langų formą? Nors daugelis keliautojų ginčijasi dėl geresnės vietos – prie lango ar praėjimo, retas susimąsto, kodėl patys langai yra apvalūs, o ne kvadratiniai. Nors išvaizda gali pasirodyti svarbi, iš tiesų už šio pasirinkimo slypi ilgai ir skaudžiai išmoktos pamokos iš aviacijos istorijos.
Kaip atrodė ankstyvieji lėktuvų langai?
Pirmųjų keleivinių lėktuvų gamintojai rinkosi kvadratinius langus. Toks sprendimas buvo ne dėl išskirtinės žavesio, bet todėl, kad tiesios formos langus gaminti ir sumontuoti paprasčiau. Tačiau tuomet dar niekas nežinojo apie pavojų, kurį sukelia tokios aštrios briaunos lėktuvo konstrukcijoje.
Kas paskatino keisti langų formą?
Lemiamas posūkis aviacijos istorijoje įvyko po kelių skaudžių incidentų. Prieš daugiau kaip šešis dešimtmečius pasaulinėje aviacijoje įvyko keli garsūs reaktyvinių keleivinių lėktuvų avarijos atvejai. Romanai tyrimai parodė, kad būtent kvadratinių langų kampuose pradėdavo formuotis mikroplyšiai, kurie, veikiant nuolatiniam slėgiui skrydžio metu, išplisdavo ir sukeldavo katastrofiškus liemens pažeidimus.
Kodėl šiandien langai yra apvalūs?
Šiuolaikiniai lėktuvų langai įgijo apvalias arba ovalias formas dėl saugumo. Inžinieriai pastebėjo, kad apvalūs kampai gerokai sumažina įtampų kaupimąsi. Priežastis paprasta – apvalūs langai atlaiko slėgines apkrovas daug patikimiau, nei kvadratiniai. Tokia forma padeda slėgiui tolygiai pasiskirstyti ir neleidžia susidaryti pavojingiems įtrūkimams kampuose.
Kaip šis pokytis padeda išvengti nelaimių?
Kai lėktuvo liemuo nuolat patiria spaudimą ir atslūgimą kylant bei leidžiantis, bet kokie aštrūs kampai yra silpnos vietos – juose susikaupia didžiausios įtampos. Net ir mikroskopiniai įtrūkimai per laiką plečiasi, o ilgainiui gali įvykti liemens plyšimas. Jei taip atsitinka skrydžio metu, lėktuvas gali netekti sandarumo, pradėti deformuotis, prarasti valdymą ir tapti nebesaugus skristi.
Ar apvalūs langai turi papildomų privalumų?
Nors apvalūs langai kainuoja brangiau gamintojams dėl sudėtingesnės gamybos, pagrindinė priežastis pasirinkti būtent tokią formą – saugumas. Langų išvaizda neturi įtakos keleivių patogumui ar vaizdui pro juos – tik saugumui. Tai pavyzdys, kai konstrukciniai sprendimai padiktuoti išmoktomis pamokomis, o ne dizaino mados.
- Ankstyvieji langai buvo kvadratiniai, nes juos buvo paprasčiau įmontuoti;
- Didelių avarijų metu paaiškėjo, kad kvadratiniai kampai yra pavojingi;
- Apvalūs langai paskirsto apkrovas ir sumažina įtrūkimų riziką;
- Šis sprendimas įsigalėjo dėl didesnio oro linijų saugumo, o ne dėl estetikos ar gamybos pigumo.
Taigi, kiekvieną kartą pažvelgę pro apvalų lėktuvo langą, galite žinoti: už šios formos slypi dešimtmečiais tobulinta inžinerija ir rūpestis keleivių saugumu, o ne dizainerių užmačios ar noras suteikti geresnį vaizdą iš lėktuvo.













