Ar kada susimąstėte, kodėl į lėktuvą visada lipama per kairę pusę? Net jei skraidote dažnai, turbūt nesate specialiai atkreipę dėmesio į tai, kaip patenkate į saloną. Vis dėlto, iš visų kelionių oro transportu paslapčių ši detalė yra viena įdomiausių – keleiviai įlaipinami ir išlaipinami būtent per kairę lėktuvo pusę.
Kodėl pasirenkama kairė pusė?
Viskas prasideda nuo oro uosto logistikos. Kol keleiviai eina į savo vietas, dešinėje pusėje esantis personalas rūpinasi kuro papildymu, bagažo iškrovimu ir įkrovimu bei aprūpina lėktuvą būtinomis atsargomis. Atidalijus šias erdves, užtikrinamas saugus ir sklandus keleivių judėjimas, išvengiama susidūrimų tarp žmonių ir technikos.
Istorinės tradicijos
Įdomu tai, kad ši tvarka turi gilias šaknis jūrų istorijoje. Prieš šimtmečius laivų keleiviai apskritai buvo laipinami per kairę (vadinamąją „port“ pusę), nes dešinėje stovėjo vairavimui skirta įranga. Būtent šią tvarką perėmė ir aviacijos pasaulis – lėktuvų gamintojai ir oro uostų inžinieriai nusprendė nekeisti nusistovėjusios praktikos.
Piloto vietos įtaka
Kitas įdomus aspektas – piloto darbo vieta. Daugumoje lėktuvų kapitonas sėdi kairėje. Tai leidžia jam geriau matyti artėjant prie terminalo ir tiksliai sustabdyti lėktuvą taip, kad įlaipinimo durys sutaptų su terminalo įėjimu. Istoriškai tokia pozicija paprasčiau užtikrindavo sklandų manevravimą senesniuose aerodromuose.
Kada ši taisyklė neveikia?
Nors komerciniai skrydžiai beveik visada naudoja kairę pusę, išimtis – maži, dviviečiai orlaiviai. Tokiuose lėktuvuose keleiviai dažnai įlipa, kur patogiau, priklausomai nuo techninių sprendimų ir oro uostų infrastruktūros.