Pastaruoju metu padaugėjus skrydžių incidentų ir augant nerimui dėl kelionių oro transportu, daugelis keleivių tapo budresni net ir menkiausiems pokyčiams. Vienas iš dalykų, kuris dažnai sukelia nuostabą ar net baimę, yra keistas garsas, primenantis šuns lojimą, išgirstamas prieš lėktuvui pakylant. Nors oro kelionės išlieka saugus keliavimo būdas, įvairūs neįprasti garsai gali priversti sunerimti net ramiausius keleivius. Tad kas iš tiesų sukelia tą garsą ir ar reikėtų juo rūpintis?
Kas yra tas keistas lėktuvo garsas?
Dažnas keleivis pastebi stiprų, išskirtinį garsą, sklindantį iš lėktuvo apačios, kai orlaivis ruošiasi riedėti arba laukia pakilimo prie tako. Vieni jį apibūdina kaip lojimą, kitiems jis primena energingą metalo veikimą ar net stipriai kaukiančius stabdžius. Šis triukšmas paprastai pasigirsta skrendant su kai kurių modelių lėktuvais ir kyla būtent prieš pat pakilimą – tada, kai daugelis ir taip jaučiasi šiek tiek įsitempę.
Kaip veikia hidraulinės sistemos?
Tam, kad būtų lengviau suprasti, iš kur kyla šis neįprastas garsas, verta trumpai apžvelgti hidraulikos vaidmenį lėktuvuose. Oro linijų lėktuvai turi sudėtingas hidraulines sistemas, skirtas valdyti svarbiausioms funkcijoms: sparno atvartams, priekinėms sparno briaunoms, važiuoklei nuleisti ar pakelti. Visos šios dalys yra gyvybiškai svarbios tiek kylant, tiek leidžiantis – jų dėka lėktuvas gali skristi saugiai ir efektyviai.
Hidraulinė sistema veikia spaudžiant specialų skystį siauromis linijomis, kad būtų perduota mechaninė jėga. Dažniausiai hidraulinis siurblys užtikrina iki 3000 psi spaudimą ir nukreipia skystį į reikiamas detales. Šis skystis judina įvairias judančias lėktuvo dalis – kaip pavyzdžiui sparnų atvartus ar važiuoklę, todėl kartais girdimi triukšmai būna panašūs į siurblio veikimą.
Kodėl lėktuvuose naudojamos kelios hidraulinės sistemos?
Saugumui užtikrinti daugumoje šiuolaikinių lėktuvų yra kelios nepriklausomos hidraulinės sistemos. Tai reiškia, kad jei viena sistema sugestų, kitos perimtų jos funkcijas. Kai kuriuose populiariuose modeliuose pagrindines sistemas dažnai aptarnauja du siurbliai, valdantys dvi atskiras grandines, o trečias elektros energija varomas siurblys užtikrina atsarginį hidraulinį spaudimą nenumatytais atvejais.
Iš kur kyla „lojimo“ garsas?
Išskirtinis garsas, dažniausiai apibūdinamas kaip „šuns lojimas“, atsiranda tuomet, kai kažkurioje hidraulinėje sistemoje susidaro slėgio skirtumas. Dažniausiai tai nutinka tada, kai lėktuvas dar veikia tik su vienu varikliu prieš pakilimą ar riedant link tako. Papildomas, elektrinis siurblys įsijungia, subalansuoja slėgį ir būtent jo veikimas sukelia tą neįprastą garsą.
Toks triukšmas girdimas dažniausiai oro uosto stovėjimo aikštelėje arba jau judant į pakilimo taką, ypač jei lėktuvas judėdamas naudoja tik vieną pagrindinį variklį.
Kokiuose lėktuvuose girdimas šis garsas?
Ne visi orlaiviai skleidžia šį garsą. Tokį triukšmą paprastai galima išgirsti skrendant lėktuvais, kurie priklauso tam tikrai populiariai orlaivių šeimai – A320 serijai ir jos variantams, kaip A318, A319, A320 ir A321. Šie lėktuvai sudaro didelę dalį komercinės aviacijos parko, tad nemaža dalis keleivių tikrai bus su juo susidūrę bent kartą.
Ar reikia bijoti šio garso?
Nors šis techninis garsas ir asocijuojasi su aktyviomis hidraulinėmis sistemomis prieš pakilimą, jis nėra ženklas apie gedimą ar pavojų. Priešingai, būtent toks triukšmas reiškia, kad visos papildomos saugumo sistemos veikia taip, kaip ir numatyta.
Skirtingų gamintojų ar modelių lėktuvuose hidraulinės plokštelės veikia kitaip, todėl tokio specifinio garso nebūna. Tačiau jei kartais jo negirdite irgi nereikėtų nerimauti – tai paprasčiausiai reiškia, jog skrydis vyksta kitu orlaivio modeliu.
Trumpai tariant
Tas keistas žemas garsas, primenantis šuns lojimą ar šaižią vokišką pompą, iš tiesų rodo, kad visos atsarginės lėktuvo sistemos veikia tinkamai. Tai visiškai įprasta ir nė kiek nekelia rizikos saugumui. Dabar, žinodami šios oro paslapties esmę, galite ramiai atsipalaiduoti ir mėgautis skrydžiu.













