Juodasis penktadienis – kas tai ir kada?

Juodasis penktadienis – kas tai ir kada?

Juodasis penktadienis yra diena po JAV padėkos šventės, kuri minima ketvirtąjį lapkričio ketvirtadienį. Tai tapo diena, kai siūlomi ypatingi apsipirkimo pasiūlymai ir nuolaidos, ir dažnai sakoma, kad būtent nuo šios dienos prasideda šventinio apsipirkimo sezonas.

Juodojo penktadienio pardavimų rezultatai dažnai laikomi šalies ekonominės sveikatos rodikliu, o ekonomistai naudoja šią dieną kaip priemonę vertinant vidutinio amerikiečio pasitikėjimą savo galimybėmis leisti laisvus pinigus. Mažesni Juodojo penktadienio pardavimai kartais vertinami kaip ženklas, kad ekonomikos augimas gali lėtėti.

Kada būna juodasis penktadienis 2024

Juodasis penktadienis 2024 metais bus lapkričio 29 dieną. Ši diena tradiciškai žymi didžiųjų išpardavimų pradžią prieš Kalėdas, kai daugelis parduotuvių siūlo dideles nuolaidas ir specialius pasiūlymus.

Supratimas apie Juodąjį penktadienį

Įprasta, kad mažmenininkai siūlo specialias akcijas tiek internetu, tiek parduotuvėse per Juodąjį penktadienį. Daugelis jų atveria duris ankstyvą rytą arba net pratęsia darbo valandas iki pat Padėkos vakaro, siekdami pritraukti kuo daugiau pirkėjų. Taip pat tampa vis labiau įprasta, kad mažmenininkai siūlo „Juodojo penktadienio“ nuolaidas gerokai prieš oficialią dieną.

Aistringiausi pasiūlymų medžiotojai kartais net nakvoja eilėse Padėkos vakarą, kad užsitikrintų vietą prie parduotuvės durų. Fanatiškiausi gali netgi praleisti Padėkos vakarienę ir keliauti tiesiai į atsidariusias parduotuves. Šios akcijos dažnai tęsiasi iki pat sekmadienio, o tiek fizinės, tiek internetinės parduotuvės mato didelį pardavimų šuolį.

Juodasis penktadienis ir mažmeninė prekyba

Mažmenininkai dažnai planuoja Juodojo penktadienio išpardavimus ištisus metus. Jie naudoja šią dieną kaip galimybę išparduoti per didelius atsargų kiekius ir pasiūlyti „durų griovėjų“ (angl. doorbusters) bei nuolaidų sezoniniams produktams, tokiems kaip kalėdinės dekoracijos ir įprastos šventinės dovanos.

„Durų griovėjai“ dažniausiai apima brangius daiktus, tokius kaip televizoriai, išmanieji įrenginiai ir kita elektronika, viliojančius klientus su viltimi, kad jie, būdami parduotuvėje, pirks ir kitus didesnio pelningumo produktus. Juodojo penktadienio reklamos dažnai yra taip laukiamas, kad mažmenininkai deda didžiules pastangas, kad jos nebūtų paviešintos per anksti.

Konkurencija tarp pirkėjų dėl ribotų, ypač paklausių prekių kartais sukeldavo smurtą ir sužalojimus, jei nebuvo užtikrinta pakankama apsauga. Pavyzdžiui, 1983 metais per Juodąjį penktadienį pirkėjai JAV parduotuvėse įsivėlė į muštynes, grumtynes ir masines panikas, siekdami įsigyti metų „must have“ žaislą – „Cabbage Patch Kids“ lėles, kurios buvo manoma, kad greitai išparduodamos.

Deja, viename dideliame prekybos centre 2008 metais darbuotojas buvo sutryptas iki mirties, kai minios pirkėjų prasiveržė į parduotuvę vos tik atidarius duris.

Netikėta Juodojo penktadienio kilmė

Prekybininkų iniciatyva rengti didelius išpardavimus po Padėkos dienos prasidėjo gerokai anksčiau nei atsirado terminas „Juodasis penktadienis“. Siekdamos pradėti šventinį apsipirkimo sezoną ir pritraukti minias pirkėjų, parduotuvės dešimtmečius skatino pirkimus siūlydamos dideles nuolaidas dieną po Padėkos šventės, tikėdamosi, kad daugelis darbdavių suteiks darbuotojams laisvą penktadienį.

Taigi, kodėl šis pavadinimas? Kai kurie teigia, kad ši diena vadinama Juoduoju penktadieniu dėl sąsajų su terminu „juodas“, kuris siejamas su pelningumu. Tai kilę iš senosios apskaitos praktikos, kai pelnas buvo žymimas juodu rašalu, o nuostoliai – raudonu. Idėja ta, kad mažmeninės prekybos verslas gali per šį vieną penktadienį (ir po jo einantį savaitgalį) parduoti pakankamai prekių, kad metų pabaigoje „išliktų juodoje zonoje“, tai yra, būtų pelningas.

Tačiau dar ilgai prieš pasirodant šiam terminui reklamose, jis buvo naudojamas perkrauto Filadelfijos miesto policininkų. 1950-aisiais minios pirkėjų ir lankytojų plūdo į Brolių Meilės miestą (Filadelfiją) dieną po Padėkos. Be to, kad Filadelfijos parduotuvės reklamuodavo didelius išpardavimus ir šventinių dekoracijų atidarymą tą dieną, mieste tuo pačiu savaitgaliu vyko tradicinis kariuomenės ir laivyno futbolo mačas.

Dėl to eismo pareigūnai buvo priversti dirbti 12 valandų pamainas, kad galėtų susidoroti su pirkėjų ir vairuotojų minia, ir jie negalėjo gauti laisvos dienos. Laikui bėgant, suirzę policininkai pradėjo vadinti šią sunkiai ištveriamą darbo dieną „Juoduoju penktadieniu“.

Šis terminas išplito tarp parduotuvių darbuotojų, kurie taip pat pradėjo vartoti „Juodąjį penktadienį“, apibūdindami ilgąsias eiles ir bendrą chaosą, su kuriuo jie susidurdavo tą dieną. Keletą dešimtmečių tai buvo Filadelfijos šnekamoji kalba, kuri taip pat pasklido keliose netoliese esančiose miestose, pavyzdžiui, Trenton, Naujajame Džersyje.

Galiausiai, apie 1990-uosius metus, švenčiant pozityvų juodo rašalo konotaciją, „Juodasis penktadienis“ pradėjo plisti visoje šalyje ir pasirodė spausdintinėse bei televizijos reklamos kampanijose visose Jungtinėse Valstijose.

Juodojo penktadienio evoliucija

Tam tikru metu Juodasis penktadienis peržengė ribą nuo perpildytų gatvių ir perpildytų parduotuvių iki pirkėjų kovų dėl automobilių stovėjimo vietų ir grumtynių dėl naujausio populiariausio žaislo. Kada Juodasis penktadienis tapo tuo beprotišku, perdėtu apsipirkimo įvykiu, kokį matome šiandien?

Tai įvyko 2000-aisiais, kai Juodasis penktadienis oficialiai buvo paskelbtas didžiausia apsipirkimo diena metuose. Iki tol šis titulas priklausė paskutiniam šeštadieniui prieš Kalėdas. Vis dėlto, kai vis daugiau mažmenininkų pradėjo reklamuoti „nepraleidžiamus“ išpardavimus po Padėkos dienos, o Juodojo penktadienio nuolaidos tapo vis gilesnės, Amerikos vartotojai nebegalėjo atsispirti šios didelės apsipirkimo dienos vilionei.

2011 m. „Walmart“ paskelbė, kad vietoje įprasto durų atvėrimo penktadienio rytą, išpardavimai prasidės jau Padėkos vakare. Tai sukėlė beprotybę tarp kitų didžiųjų mažmenininkų, kurie greitai pasekė šiuo pavyzdžiu. Šiandien Juodasis penktadienis yra ilgesnis renginys – iš esmės tapęs „Juoduoju savaitgaliu“.

Rekordiniai apsipirkimai

Remiantis Nacionalinės mažmeninės prekybos federacijos (NRF) duomenimis, 2022 m. per penkių dienų šventinį savaitgalį, nuo Padėkos dienos iki kitos pirmadienio, apsipirko 196,7 mln. vartotojų JAV – beveik 17 mln. daugiau nei 2021 m., pasiekus „didžiausią skaičių nuo tada, kai NRF pradėjo rinkti šiuos duomenis 2017 m.“

Vidutinis vartotojų išleistų pinigų kiekis per 2022 m. savaitgalį siekė 325,44 dolerius (palyginti su 301,27 dolerių 2021 m.). Iš šios sumos 229,21 doleris buvo išleisti dovanoms, kaip nurodo NRF. Tai rodo, kad žmonės šią dieną mato kaip galimybę įsigyti prekes ne tik dovanų sąrašams, bet ir patiems sau.

Kada būna juodasis penktadienis

Juodasis penktadienis prieš Kibernetinį pirmadienį

Internetinės prekybos pasaulyje po Padėkos dienos pirmadienį atsirado panaši tradicija – Kibernetinis pirmadienis (Cyber Monday). Idėja yra ta, kad vartotojai po ilgai trukusio Padėkos savaitgalio grįžta į darbą ir pradeda apsipirkti – dažnai darbdavio darbo laiku. Internetiniai mažmenininkai dažnai skelbia savo akcijas gerokai anksčiau nei pati diena, siekdami konkuruoti su Juodojo penktadienio pasiūlymais fizinėse parduotuvėse.

Kibernetinis pirmadienis tapo populiariu tarp pirkėjų, tačiau pagal bendrą internetinių pardavimų apimtį jį lenkia Juodasis penktadienis. Pagal Nacionalinės mažmeninės prekybos federacijos (NRF) duomenis, apie 87,2 mln. vartotojų apsipirko internetu per Juodąjį penktadienį 2022 m., o per Kibernetinį pirmadienį šis skaičius siekė 77 mln.

Juodojo penktadienio ekonominė svarba

Kai kurie investuotojai ir akcijų analitikai stebi Juodojo penktadienio pardavimų rezultatus, kaip būdą įvertinti visos mažmeninės prekybos sektoriaus būklę. Kiti skeptiškai vertina šią idėją ir teigia, kad Juodasis penktadienis neturi realios ketvirčio rinkos prognozės reikšmės, nes jis sukelia tik trumpalaikius pelnus ar nuostolius.

Tačiau apskritai akcijų rinką gali paveikti tai, kad žmonės turi daugiau laisvų dienų per Padėkos dieną ar Kalėdas. Dažnai prieš šventes ar ilgąjį savaitgalį matomas didesnis prekybos aktyvumas ir didesnė grąža. Šis reiškinys vadinamas švenčių arba savaitgalio efektu. Daug prekybininkų siekia pasinaudoti šiais sezoniniais šuoliais.