Ar kada pastebėjote, kad jūsų naršymo internete metu rodoma reklama atrodo neįprastai atitinkanti jūsų pomėgius ar neseniai peržiūrėtas prekes? Tokios individualizuotos reklamos – dažna patirtis daugelyje populiarių socialinių tinklų ir kitų internetinių platformų. Nors kartais tai padeda atrasti kažką naujo ar naudingo, dažnai jautrūs asmeniniai pomėgiai ir informacija taip pat tampa reklamos taikiniu.
Kaip renkama jūsų internetinė informacija
Kiekvieną kartą, kai naršote internete, svetainėse automatiškai saugomi „cookies“ – mažos duomenų rinkmenos, leidžiančios svetainėms atsiminti jūsų apsilankymus ir veiksmus. Tokiu būdu trečiosios šalys gali stebėti jūsų apsilankymų maršrutą, susieti įvairius lankomus puslapius ir perduoti šią informaciją reklamos tinklams. Tai padeda reklamuotojams nuspręsti, kokia reklama jums bus aktuali ir labiausiai tikėtina, kad jus sudomintų.
Reklamų taikymas socialiniuose tinkluose
Socialinių tinklų platformos, tokios kaip Facebook, surenka apie vartotojus žymiai daugiau informacijos nei daugelis kitų interneto puslapių. Be informacijos apie tai, kokius puslapius lankote, socialiniai tinklai stebi, kokias naujienas dažniausiai skaitote, į kurias žinutes reaguojate ir ką pats publikuojate. Tokia išsami analizė padeda joms dar tiksliau pritaikyti reklamas.
- Platformos žino, kurių draugų įrašus komentuojate ar „patinkate“.
- Atsižvelgiama ir į jūsų amžių, miestą ar kitus viešai nurodytus duomenis.
- Taip sudaroma tikslinė vartotojo informacijos bazė, kuri itin vertinga reklamos užsakovams.
Kaip dingsta privatumas naršant
Dažnai pasitaiko, kad tam tikros jūsų naršymo metu rastos prekės ar paslaugos tarsi persekioja jus kitose svetainėse. Tai yra būtent dėl minėtų slapukų ir platformų duomenų analizės metodų. Nors tai gali patogiai pasiūlyti jau matytas prekes, ne vienam kyla klausimų dėl asmens duomenų saugumo. Įpročiai socialiniuose tinkluose, naršymo istorija ir net ištrintos nuotraukos ar buvusi paskyros informacija gali tapti reklamos taikiniu.
Galimi sprendimai – kaip apriboti sekimą
Tiems, kas nori sumažinti apie save renkamą informaciją, socialiniai tinklai leidžia pakeisti privatumo ir reklamos rodymo nustatymus. Naudodamiesi paskyros nustatymais galite pasirinkti, kokią informaciją platforma gali naudoti reklamos pritaikymui. Pavyzdžiui, galima apriboti internetinės veiklos stebėjimą ar neleisti dalintis reklamos pomėgiais su išoriniais partneriais.
- Keiskite paskyros nustatymus reklamos skyriuje.
- Peržiūrėkite, kokias jūsų pomėgių sritis mato platforma, ir pašalinkite nebenaudojamas ar nereikalingas.
- Slėpkite asmenišką informaciją, tokią kaip šeiminė padėtis ar darbo vieta, jei tokia informacija jums neaktuali reklamos tikslams.
- Jei norite didesnio saugumo, apsvarstykite galimybę ištrinti jautrius asmeninius duomenis ar nuotraukas.
Visgi verta prisiminti – net ir pakeitus reklamos nustatymus, reklamos visiškai neišnyks. Platformos vis tiek stengsis surasti apie jus informacijos per jūsų draugus ar viešai prieinamą paskyros informaciją. Norint dar labiau apsisaugoti, verta reguliariai peržiūrėti ir atnaujinti savo privatumo nustatymus ne tik socialiniuose tinkluose, bet ir kitose dažnai naudojamose interneto svetainėse.













