Šiuolaikinis jaunimas susiduria su stulbinančia realybe: jų gyvenimo trukmė gali būti trumpesnė nei tėvų, daugiausia dėl sveikatos problemų, kylančių dėl nesaikingo maisto vartojimo. Daugiau nei 39 mln. antsvorio turinčių vaikų iki 5 metų amžiaus nutukimo krizė sparčiai didėja. Tačiau, atsižvelgiant į įvairius veiksnius, vienas dažnai nepastebimas veiksnys yra plačiai paplitusi greito maisto rinkodaros įtaka.
Faktai apie nepageidaujamo maisto rinkodarą
Nesveikų, labai apdorotų ir prastos mitybos produktų reklamavimas ir reklamavimas yra greito maisto rinkodaros esmė. Nors tiesiogiai neskatina nutukimo, jis skatina didelį tokių produktų troškimą, formuoja mitybos nuostatas. Vaikai ir paaugliai, kuriems trūksta kognityvinių įgūdžių, kad galėtų atskirti rinkodaros ketinimus, yra pagrindiniai tikslai. Rinkodaros specialistai naudojasi šiuo pažeidžiamumu, kad augintų būsimus vartotojus. Šis pokytis paskatino priimti naujus metodus ir strategijas, nes greito maisto grandinės 2019 m. išleido daugiau nei 5 mlrd. USD reklamai šiai demografinei grupei. Šiandien vaikai didžiąją laiko dalį praleidžia skaitmeninėje erdvėje, bendraudami su bendraamžiais be tėvų priežiūros. Korporacijos naudojasi tuo, reklamuodamos vaikus visur, kur jie lankosi internete. 2009 m. atliktas tyrimas atskleidė, kad 11–14 metų vaikai kasdien internete praleisdavo maždaug valandą ir 46 minutes. Beveik kiekvienas maisto prekės ženklas, skirtas vaikams, turi tam skirtas svetaines, kuriose yra žaidimų, virtualių pasaulių ir kito patrauklaus interaktyvaus turinio, todėl jaunimui sunku pasipriešinti. Be to, bendraudami su draugais socialinės žiniasklaidos platformose jaunuoliai susiduria su reklamomis. Nesvarbu, ar naudodamiesi vaizdo skelbimais tokiose platformose kaip „Facebook“, ar pranešimais, rodančiais draugų pritarimą tokiems prekių ženklams kaip „Doritos“ ir „Pepsi“, paaugliai netyčia padeda įmonėms reklamuoti produktus, kurie jiems patinka, iš esmės siūlydami nemokamą rinkodaros pagalbą. Vaikai susiduria su plačia skaitmenine reklama, ypač socialinės žiniasklaidos platformose, kuriose reklamuojami maisto produktai ir gėrimai. 2012 m. vien „Facebook“ surengė šešis milijardus greito maisto skelbimų. Tokie prekių ženklai kaip „Starbucks“, „McDonald’s“ ir „Subway“ užėmė aukštą populiarumą ir surinko daugiau nei 23 mln. „Patinka“ paspaudimų. „Coca-Cola“ pirmavo socialinėje žiniasklaidoje – nuo 2011 m. „Facebook“ paspaudimų skaičius išaugo 174 proc., o „Pepsi“ 2011–2014 m. „Facebook“ išaugo 600 proc., o „Twitter“ – 30 kartų.
Nepageidaujamo maisto rinkodara JAV ir JK
Jungtinės Valstijos
JAV pirmauja pasaulyje pagal apsėstą maistą, bet užima 12 vietą pagal nutukimo rodiklius. Daugiau nei 80 % maisto skelbimų reklamuoja greitą maistą, saldžius gėrimus ir užkandžius, o kasmet rinkodaros išleidžiama 10 mlrd. Tyrimai atskleidžia, kad taikymas yra pažeidžiamos demografinės grupės, ypač mažas pajamas gaunančios šeimos ir mažumų bendruomenės. Juodaodžiai vaikai mato 21 % daugiau skelbimų nei baltieji bendraamžiai, o tai rodo padidėjusį Ispanijos reklamos biudžetą. Rinkodara dažnai dezinformuoja, naudojant įžymybių patvirtinimus ir susiejant greitą maistą su pramogomis, didinant nutukimo rodiklius. Kai kuriuose skelbimuose pirmenybė teikiama prekės ženklo įsimenamumui, o ne produkto reklamai, kaip pavyzdys yra Paris Hilton Carl’s Junior reklama. Ši taktika paskatino draudimus tokiose šalyse kaip Naujoji Zelandija, JK ir Australija. Tokios strategijos skatina nutukimą, diabetą ir širdies ligas, kurias apsunkina paauglių sunkumai atsispirti greitam maistui, nepaisant supratimo apie jo pavojų sveikatai. Nuolatinis poveikis normalizuoja nesveikos mitybos įpročius, formuoja vaikų mitybos normas.
Jungtinė Karalystė
Nuo 2020 m. JK vyriausybė siekė perpus sumažinti vaikų nutukimą iki 2030 m., tačiau konkrečių veiksmų nesiėmė. Nepaisant pažadų, pavyzdžiui, apriboti greito maisto reklamas internete ir televizijoje iki 21 val., siūlomos sąskaitos vėluoja. Todėl nutukimo rodikliai auga, o prašymai įsikišti sustiprėja. Greito maisto prekių ženklai pelno dėl šios inercijos, kasmet reklamai išleisdami daugiau nei 190 mln. Vaikai bombarduojami greito maisto reklamomis, o jų skaičius internete išaugo nuo 700 mln. 2018 m. iki 15 mlrd. 2019 m. Socialiai ir ekonominiu požiūriu nepalankioje padėtyje esančioms šeimoms tenka didžiausias naštas, nes vietovėse, kuriose yra daugiau skurdo, yra daugiau greito maisto parduotuvių, siūlančių pigius, nesveikus patiekalus, dėl kurių prastai maitintis. įpročiai, ypač tarp vaikų.
Kaip tėvai gali apsaugoti vaikus nuo greito maisto rinkodaros?
Daugelis tėvų išreiškia bejėgiškumą, suvokdami, kad rinkodara yra įsišaknijusi kultūroje, ir abejoja, ar maisto įmonės atsižvelgs į jų susirūpinimą. Nepaisant to, tėvai turi priemonių apsaugoti vaikus nuo neigiamo rinkodaros poveikio jų namų ūkiuose ir kaimynystėje.
Namo viduje
Inicijuok pokalbį
Dalyvaukite pokalbiuose su vaikais apie maisto reklamavimą ir padėkite jiems suprasti jos tikslą. Tyrimai rodo, kad vaikai iki aštuonerių metų negali įžvelgti rinkodaros šališkumo, pasitikėdami tuo, ką mato. Pavyzdžiui, jei saldžių javų reklama vaizduoja linksmybę, jie tuo tiki. Galite susieti su bakalėjos parduotuvės scenarijumi: vaikas maldauja produkto, o vienas iš tėvų nenoriai pasiduoda, kad išvengtų konflikto. Rinkodaros specialistai tai vadina „piktybine galia“ ir aktyviai ją reklamuoja, manydami, kad tai veiksminga. Kai vaikas prašo reklamuojamos prekės, paaiškinkite priežastis, kodėl jos nepirkote, pabrėždami reklamuotojų naudojamą įtikinimo taktiką.
Iš miegamųjų atsikratykite televizorių, kompiuterių ir kitų ekranų.
Tyrimai rodo, kad televizoriaus pastatymas vaiko kambaryje prailgina jų kasdienį ekrano laiką 1–2 valandomis, todėl tikimybė priaugti svorio padidėja 31%, o laikas, skirtas skaitymui, miegui ir laisvalaikiui, sumažėja. Be to, jaunimo įsitraukimas į išmaniuosius telefonus, kompiuterius ir planšetinius kompiuterius taip pat prisideda prie pernelyg didelio ekrano poveikio. Įvedus komendanto valandą šiuose įrenginiuose ir nustatytu laiku perkėlus juos iš vaiko kambario, galima efektyviai valdyti įrenginio naudojimo laiką.