Per pastarąjį dešimtmetį hibridiniai automobiliai sparčiai populiarėja – jie dažnai vertinami dėl geresnio degalų ekonomijos ir galimybės sutaupyti kuro kaštų. Vis dėlto šie taupūs automobiliai turi ir kitą – rečiau aptariamą – poveikį aplinkai, apie kurį verta žinoti.
Kaip veikia hibridiniai automobiliai
Hibridiniai automobiliai sujungia vidaus degimo variklį su elektriniu varikliu ir dideliu akumuliatoriumi. Tokia sistema leidžia pasiekti aukštą degalų ekonomiją ir sumažinti benzino naudojimą. Nuo pirmųjų šio tipo modelių pasirodymo rinkoje, jų populiarumas augo ne tik dėl praktiškumo bei taupumo, bet ir todėl, kad vartotojai siekė draugiškesnių aplinkai sprendimų.
Baterijų reikšmė hibridiniuose ir elektriniuose automobiliuose
Šiuolaikiniai hibridiniai ir elektriniai automobiliai dažniausiai naudoja ličio jonų baterijas. Ankstesnių metų modeliuose buvo montuojamos nikelio-metalo hidrido baterijos. Abiejų tipų akumuliatoriams reikalingos retosios žemės metalų žaliavos, kurios išgaunamos ribotose planetos vietose.
Baterijų gamybos poveikis aplinkai
Metalų gavyba ir jų apdirbimas reikalauja daug energijos, dažnai naudojami dyzeliniai ekskavatoriai ir kiti sunkiasvoriai mechanizmai. Be to, aukštos temperatūros ir sudėtingi cheminiai procesai, kurių prireikia paruošiant žaliavas baterijoms, dar labiau didina energijos sąnaudas. Visa tai kelia susirūpinimą dėl papildomos taršos.
Reti metalai ir vandens tarša
Dalis žaliavų baterijoms dažniausiai apdorojamos Azijoje. Moksliniai tyrimai rodo, kad per šį procesą į aplinką gali patekti medžiagų, keičiančių vietinių vandens telkinių pH – tai daro įtaką ir vietos augalijai, ir gyvūnijai. Apdorojant retuosius metalus susidaro milijardai kubinių metrų dujinių atliekų – tačiau, plečiantis pažangesnėms technologijoms bei gerėjant gamybos reguliavimui, ši žala gali būti mažinama.
Kas daugiau užteršia aplinką – įprasti ar hibridiniai automobiliai?
Gaminant benzininį automobilį išskiriama apie 5,6 tonos anglies dvideginio, o elektrinio ar hibridinio – net iki 8,8 tonos. Didžiausias skirtumas slypi būtent sudedamosiose dalyse, t.y. dideliuose akumuliatoriuose.
Tačiau svarbu žvelgti į visą automobilio gyvavimo ciklą. Nors gamyba yra taršesnė, naudojimo metu elektromobiliai ar hibridai leidžia sutaupyti daug energijos ir išskiria mažiau teršalų nei įprasti automobiliai. Įvertinus visą eksploataciją, suskaičiuojama, kad hibridas ar elektromobilis per savo gyvavimo laikotarpį išmeta apie 18 tonų CO2, o įprastas benzininis modelis – apie 24 tonas.
Elektromobilių įkrovimas ir elektros energijos šaltinis
Norint naudotis elektriniu automobiliu, tenka jį įkrauti namuose ar viešoje stotelėje. Pats automobilis tiesiogiai CO2 neišmeta – tačiau svarbu atkreipti dėmesį į tai, kokiu būdu gaminama naudojama elektra. Jei ji išgaunama iš atsinaujinančių šaltinių, tokių kaip vėjas ar saulė, poveikis aplinkai bus minimalus. Tačiau kurui naudojant anglį ar dujas, tarša tik persikelia iš automobilio išmetimo vamzdžio į elektrinę.
Ateities perspektyvos
Technologijos nuolat tobulėja – efektyvėja gamybos procesai, išgaunama mažiau resursų reikalaujančiais būdais, keičiasi baterijų sudėtis. Kartų tobulėja ir industrinių reguliavimų reikalavimai, todėl šiandien pagamintas hibridinis ar elektrinis automobilis jau yra draugiškesnis aplinkai nei ankstesnių metų modeliai. O ateityje – su naujais sprendimais ir inovacijomis – šis skirtumas tik didės.













