Kai lėktuvo viduje ima temti šviesos, dažnas keleivis supranta – netrukus kilsime arba leisimės. Nors daugelis mano, kad tai paprasčiausiai padeda atsipalaiduoti prieš skrydį arba užmigti, tamsesnė aplinka salone turi kur kas svarbesnę paskirtį – tai dalis oro kelionių saugumo priemonių.
Kodėl lėktuve pritemdomos šviesos?
Lėktuvo salono apšvietimas pritemdomas svarbiausių skrydžio etapų – pakilimo ir nusileidimo – metu. Šis paprotys nėra atsitiktinis ar skirtas sukurti jaukią nuotaiką. Jo pagrindinis tikslas – užtikrinti keleivių ir įgulos saugumą nenumatytomis aplinkybėmis.
Tamsesniame salone žmogaus akys greičiau prisitaiko prie prastesnio matomumo. Jei kiltų avarinė situacija ir tektų greitai palikti lėktuvą, keleivių regėjimas tamsioje ar prastai apšviestoje aplinkoje jau būtų prisitaikęs. Tai ypač svarbu skrydžiams vykstant anksti ryte, vakare ar naktį.
Akių prisitaikymas prie tamsos užtrunka – žmogaus regėjimui gali prireikti kelių minučių, jei prieš tai buvo ryškioje šviesoje. Be to, pritemdžius saloną, ryškiau matomos švytinčios avarinio išėjimo žymės bei grindyse įrengti avariniai šviestuvai, kurie padeda orientuotis evakuacijos atveju.
Kodėl būtent pakilimas ir nusileidimas yra rizikingiausi laikotarpiai?
Pagrindinės pavojingos situacijos lėktuvuose dažniausiai nutinka būtent tuo metu, kai orlaivis kyla arba leidžiasi. Šiais etapais pilotai turi atidžiai vertinti daugybę parametrų: nuolat stebėti orlaivio sistemas, sekti oro uosto aplinką, vykdyti skrydžio valdymo centro nurodymus ir būti pasiruošę akimirksniu reaguoti į netikėtumus – pavyzdžiui, prireikus nutraukti pakilimą ar nusileidimą.
Pilnai pasiruošęs lėktuvas pakilimui ar nusileidimui dažnai būna su išskleistais sparnų uzsparniais ir nuleistais važiuoklės ratais. Tokioje padėtyje, vadinamoje „didele apkrova“, lėktuvui reikia daugiau dėmesio, nes skrydžio greitis sumažėja. Jei pilotai nepastebi sumažėjusio greičio, orlaivis gali prarasti keliamąją jėgą – o tai vadinama „užsmukimu“, kuris lemia nelaimingus atsitikimus.
Pažymėtina, kad šie pavojai – labai reti. Oro transportas tebėra viena saugiausių kelionių rūšių visame pasaulyje.
Kada dar lėktuvuose pritemdomas apšvietimas?
Ne tik prieš pakilimą ir nusileidimą įgula sumažina salono apšvietimą. Ilgų naktinių skrydžių metu, kai iš už lango leidžiasi saulė arba skrendama per kelias laiko juostas, salone taip pat pritemdoma. Po pakilimo šviesas keleiviams leidžiama įjungti, kad būtų patogu įsikurti, susirasti vietas, pasirūpinti gėrimais ar užkandžiais. Tačiau vėliau apšvietimas vėl sumažinamas, kad keleiviai galėtų pailsėti, o lėktuvo energijos sąnaudos būtų mažesnės.
Išorinis lėktuvo apšvietimas turi ir papildomą paskirtį – padidinti matomumą kitiems orlaiviams kilimo, leidimosi ir riedėjimo oro uoste metu. Kai šie manevrai baigiasi, stiprios išorinės šviesos išjungiamos – taip apsaugomas jų veikimo laikas ir išvengiama kitų pilotų apakimo ryškiomis šviesomis.













