Kelionės metu sunku nepastebėti trijų raidžių oro uostų kodų – jie puikuojasi ant bilietų, bagažo etikečių ir išvykimo ar atvykimo lentose. Vieni, kaip BOS ar LAX, iškart atpažįstami. Kiti, pavyzdžiui, OGG, atrodo tarsi mįslė, kurią norisi įminti.
Tačiau kodėl šiems oro uostams skiriami būtent tokie kodai? Kam priklauso galutinis sprendimas? Gali pasirodyti, kad raidžių kombinacijos atsiranda atsitiktinai, tačiau jas lemia ir savita istorija, ir griežtos taisyklės, ir kartais gana netikėta logika.
Oro uostų kodų atsiradimo istorija
Pradžioje oro uostų kodai buvo sudaryti iš dviejų raidžių. Tokia sistema buvo sukurta trečiajame praėjusio amžiaus dešimtmetyje pagal tuometinius orų tarnybos žymėjimus. Tačiau augant aviacijai dviejų raidžių tiesiog nebeužteko – 1940-aisiais skrydžių vietų buvo daugiau nei galimų dviraidžių kombinacijų.
Kai oro susisiekimas plėtėsi, perėjimas prie trijų raidžių tapo būtinas. Naujoji sistema suteikė daug daugiau variantų – daugiau nei 17 tūkstančių galimų derinių. Būtent trijų raidžių kodai yra naudojami iki šiol.
Kaip skirstomi kodai oro uostams?
Nėra taip, kad bet kuris miestas gali pats sau priskirti pasirinktą raidžių kombinaciją. Kodai skiriami laikantis griežtos tvarkos – tam reikia laikytis tam tikrų tarptautinės oro transporto asociacijos nustatytų taisyklių, kurios parengtos bendradarbiaujant su oro linijų bendrovėmis.
Paprastai naujas kodas parenkamas pagal oro uosto ar miesto pavadinimą, dažniausiai panaudojant pirmąsias jo raides. Prieš skiriant naują kodą, patikrinama, ar jis nėra jau naudojamas kitame oro uoste. Jei taip, prašoma pateikti kitą variantą, dažnai taip pat prasidedantį ta pačia raide kaip ir miesto pavadinimas.
Kodų keitimo galimybės
Priskirtas oro uosto kodas beveik niekada nebūna keičiamas. Tokie atvejai išimtiniai – pavyzdžiui, kai būtina užtikrinti skrydžių saugą ar išvengti painiavos tarp panašių kodų netoli esančiuose oro uostuose.
Nedaug oro uostų yra pakeitę savo kodus. Vienas iš retesnių pavyzdžių – kai oro uostui suteikiamas garbės vardas ir jo kodas perleidžiamas kitai vietai. Tokie pokyčiai reikalauja daug derinimo ir specialaus leidimo iš atsakingų institucijų.
Neįprastos kodų istorijos
Kai kurie oro uostų kodai gali atrodyti visai nelogiški. Pavyzdžiui, Orlando oro uostas žinomas kaip MCO – tai primena ankstesnį šios vietos pavadinimą, kai ji buvo žinoma kaip McCoy karinių oro pajėgų bazė. Kiti, tokie kaip HPN, atspindi ne tik vieną miestą, bet ir kelis jį supančius miestelius.
OGG kodas, kurį turi Kahului oro uostas Havajuose, pasirinktas ne dėl vietovės pavadinimo, o pagerbiant vieną iš svarbių aviacijos darbuotojų. Tuo tarpu HOG dabar priklauso oro uostui Kuboje.
Humoro nestokojančios raidžių kombinacijos
Tūkstančiai galimų raidžių derinių neišvengiamai atveria kelią ir šmaikštiems sutapimams. Kai kurie oro uostų kodai šypseną kelia net ir apsilaičius užrašą pirmą kartą – tai tik įrodo, kad net ir rimtoje srityje gali atsirasti netyčinio humoro.
Kur dar naudojami IATA kodai?
Nors dauguma šių kodų priskiriami oro uostams, kartais jie suteikiami geležinkelio ar autobusų stotims. Toks sprendimas priimamas, kai oro linijoms reikia, kad keleiviai galėtų įsigyti bendrus bilietus, derinant kelionę oru ir kitomis transporto priemonėmis. Ši praktika vis dažnesnė, nes keleiviai pageidauja patogumo ir įvairių maršrutų.
Iš pirmo žvilgsnio paprasti trijų raidžių kodai slepia daug daugiau, nei galėtume pamanyti – nuo įdomių istorinių nuorodų iki sudėtingos žymėjimo sistemos. Ir kiekvienas kodas pasakoja savo atskirą, unikalią istoriją.













